Blog

Waarom ik een opdracht niet klakkeloos aanneem

Over de aangeboden plek, magische plek en dienende plek

De klant staat voor mij voorop.
En dus voer ik de opdracht niet klakkeloos uit, maar stel ik deze eerst ter discussie.
Klinkt tegenstrijdig, maar toch doe ik dat.

Vaak is de opdrachtgever zelf niet in staat om de klus te klaren. Soms is het gebrek aan tijd, maar meestal is het omdat de organisatie nog niet helder heeft waarom het niet van de grond komt. De oplossing die dan is bedacht, gaat niet werken. Ik schreef hier al eerder over in een blog waarin ik vertelde dat het gebrek aan communicatie een symptoom was voor gedoe in het team en de gevraagde feedbacktraining niet het probleem zou oplossen.

De opdrachtgever heeft juist míj benaderd voor de opdracht. En toch gaat de opdrachtgever akkoord met een andere opdracht. Én wordt het gewenste doel meer dan bereikt. Hoe zit dat? Siets Bakker en Leanne Steeghs hebben hier een prachtig boek over geschreven: Systemisch Wijzer. Ook op Spotify kun je het beluisteren. Siets en Leanne leggen vanuit een systemische blik het fenomeen van opdrachten uit aan de hand van voorbeelden. Aanrader!

Systemisch maken zij een onderscheid tussen de aangeboden plek, de magische plek en de dienende plek:

Magische plek
De magische plek is de plek die je als kind geleerd hebt in te nemen. Het is voor jou zo bekend en vertrouwd, dat je in je volwassen leven deze makkelijk inneemt. Veel kwaliteiten heb je op deze magische plek ontwikkeld.

Aangeboden plek

De opdracht die de opdrachtgever formuleert is de aangeboden plek. Met de resultaten die van je verwacht worden in de bovenstroom. Soms niet uitgesproken (in de onderstroom) gaat het ook om de rol die je gaat vervullen.
Opdrachtgevers voelen haarfijn aan wat je voor het team kan betekenen. Daarom wordt je uitgenodigd om vanuit de magische plek te handelen.
Als je een opdracht aangeboden krijgt, wordt vaak een klus uitbesteed bij jou, dat eigenlijk bij de opdrachtgever of het organisatiesysteem hoort. Het is dus wel belangrijk dat ze hier hun verantwoordelijkheid in nemen. Soms besteden ze ook deze verantwoordelijkheid uit en is de opdracht gedoemd te mislukken. Een ‘uitbestede’ klus. De aangeboden plek is niet altijd de meest dienende plek, waarmee je de organisatie kunt helpen.

Dienende plek

Het is goed om de aangeboden plek als een openingsbod te zien, als een richtingaanwijzer. De opdrachtgever voelt aan waar je goed in bent, en heeft daar je op geselecteerd.
Maar het betekent niet dat je op die manier het beste van dienst kan zijn. Werken vanuit de dienende plek betekent dat je iets anders gaat doen dan waar je in eerste instantie voor gevraagd bent. Je werkt vanuit de dienende plek niet alleen vanuit de bovenstroom maar ook de onderstroom. Je legt het bloot door vragen te stellen en daarom de oorspronkelijke vraag te herkaderen. Met het risico dat je de opdracht niet krijgt.

Verschil tussen magische en dienende plek

Het verschil tussen de magische en dienende plek is het aantal opties die je hebt. Op de magische plek zijn deze beperkt, loyaal aan je familiesysteem. Op de dienende plek doe je iets anders, dat soms zelfs indruist tegen het groepsgeweten. Wellicht voel je je dan wat schuldig, maar je hebt veel meer opties. Je bent minder gebonden aan het systeem van herkomst. Je kunt veel meer betekenen door het groeipotentieel van de organisatie aan te boren.

Ik werk vanuit de diendende plek!

Zelf vind ik het heerlijk om vanuit deze dienende plek te werken. Het geeft mij vrijheid en ik kan veel meer betekenen voor het team en de organisatie dan als ik klakkeloos die opdracht had aangenomen. Wil je meer weten over mijn werkwijze? Of ben je nieuwsgierig welke dienende plek ik kan innemen voor jouw team?

Neem dan  vrijblijvend contact met mij op.

Meer Systemisch Wijzer?

Systemisch Wijzer, een boek van Siets Bakker en Leanne Steeghs, kijk op systemischwijzer.nl en luister via Spotify.

Wie mij goed kent weet dat ik helemaal los ga in Escaperooms. Samen pijlsnel puzzels oplossen om zo via verrassende nieuwe ruimtes de sleutel naar buiten te vinden. Maar is dit voor alle teams altijd een succes?

Lees hier verder

9 januari 2023

In onze keuken hangt al jaren een poster met de tekst "Niks moet, niksen mag".

Als bezige bij, gaat het mij niet makkelijk af, dat niksen.
En dan is het zomervakantie, lopen de temperaturen op en denk ik, ‘jaaaaa, “niks moet, niksen mag”!
Lees hier verder

18 juli 2022

Als ik met een team samenwerk, denk ik weleens ‘we zijn net holbewoners’. Ehh….. begrijp me niet verkeerd! Ik bedoel, dat we echt gewoontedieren zijn. En dat dat meestal handig is in ons leven en werk, maar dat dat ons als groep ook belemmert in onze verandering.
Lees hier verder

13 juni 2022


Over de aangeboden plek, magische plek en dienende plek
De klant staat voor mij voorop. En dus voer ik de opdracht niet klakkeloos uit, maar stel ik deze eerst ter discussie. Klinkt tegenstrijdig, maar toch doe ik.
Lees hier verder

16 mei 2022