Blog

Hoe ook jouw team nog steeds ‘1,5 meter afstand’ voelt

Zo fijn dat iedereen weer meer op locatie mag werken! Hierin ligt de hoop dat we dan ook weer beter kunnen samen werken. Echter, we hebben 2 jaar lang thuisgewerkt en inmiddels zijn nieuwe collega’s gestart en hebben we digitaal afscheid genomen van collega’s. Onvermijdelijk heeft dit impact op de samenwerking in je team.
Het gebrek aan chemie tussen collega’s wordt akelig zichtbaar op de ‘echte’ werkvloer. Het team moet zich weer opnieuw uitvinden.
En, als medewerker kun je niet meer als voorheen geruisloos ‘de videocall’ verlaten om zo je je te kunnen onttrekken aan het team. Zonder je écht uit te hoeven spreken.

Herken jij dit?

  • Los zand en gebrek aan chemie en vertrouwen?
  • Gebrek aan gezamenlijke focus?
  • Versnippering in het werk?
  • Vernieuwing blijft uit?
  • Frustraties blijven onuitgesproken?
  • Energie loopt weg, ook bij jou?

… en voel je dat je het niet moet laten lopen? Dat kansen gemist worden? Dat je de regie wilt pakken?
Grijp dan nu je kans om met je team aan de slag te gaan!

Invloed van gaten en vulling op je teamontwikkeling

Elke keer als een team van samenstelling verandert, moet het team zich weer opnieuw vormen. Immers, elk teamlid heeft een eigen plek in de groep. Als een collega vertrekt ontstaat er ‘systemisch’ een lege plek. En deze plek wordt door iets of iemand ingevuld. Als een nieuwe collega erbij komt, neemt die ook een eigen plek in. Dat hoeft niet de plek te zijn die is achtergelaten door de oud-collega. Een groep gaat dan opnieuw settelen. Een team krijgt dan te maken met de fases van groepsvorming: ‘vormen’, ‘stormen’ en ‘normen’ voordat een team kan ‘performen’.

Waterbak

Vergelijk het met een waterbak met plastic balletjes. Als je een balletje eruit haalt, blijven de andere balletjes niet liggen, allemaal komen ze in beweging. En als je dan een nieuw balletje erbij gooit, verstoor je weer de waterspiegel en raak je weer de andere balletjes. Het duurt even voordat de storm weer is gaan liggen en de groep balletjes weer tot rust komt. Als dan de groep balletjes allemaal opnieuw in de bak worden gegooid, omdat ze een tijdje ‘thuis hebben gewerkt’, kun je je voorstellen dat alles weer opnieuw moet settelen en dat er meer ‘storm’ ontstaat.
Gelukkig zijn collega’s geen balletjes, en veel meer dan dat. En gelukkig hebben de collega’s de afgelopen 2 jaar ook online samengewerkt.

Oude patronen volstaan niet meer

Toch doorlopen veel teams deze teamfases opnieuw, al was het al vanwege de veranderingen in de manier van werken. De meeste organisaties gaan meer hybride werken dan voorheen, hebben te maken met verschillende nieuwe uitdagingen en zijn niet in staat deze adequaat aan te gaan. Oude gedragspatronen helpen dan niet meer en kunnen de teams juist hierin belemmeren. Patronen die nu zichtbaarder worden dan voorheen, en niet ongemoeid kunnen blijven.

Heb jij ook een team dat zich weer opnieuw moet uitvinden? Waarbij oude patronen niet helpen bij het oplossen van de huidige uitdagingen? En wil je graag dat de blokkades worden opgelost en het team als een écht team adequaat gaat samenwerken?

Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend strategiegesprek! Je kunt je hier aanmelden voor dit gesprek.

Wie mij goed kent weet dat ik helemaal los ga in Escaperooms. Samen pijlsnel puzzels oplossen om zo via verrassende nieuwe ruimtes de sleutel naar buiten te vinden. Maar is dit voor alle teams altijd een succes?

Lees hier verder

9 januari 2023

In onze keuken hangt al jaren een poster met de tekst "Niks moet, niksen mag".

Als bezige bij, gaat het mij niet makkelijk af, dat niksen.
En dan is het zomervakantie, lopen de temperaturen op en denk ik, ‘jaaaaa, “niks moet, niksen mag”!
Lees hier verder

18 juli 2022

Als ik met een team samenwerk, denk ik weleens ‘we zijn net holbewoners’. Ehh….. begrijp me niet verkeerd! Ik bedoel, dat we echt gewoontedieren zijn. En dat dat meestal handig is in ons leven en werk, maar dat dat ons als groep ook belemmert in onze verandering.
Lees hier verder

13 juni 2022


Over de aangeboden plek, magische plek en dienende plek
De klant staat voor mij voorop. En dus voer ik de opdracht niet klakkeloos uit, maar stel ik deze eerst ter discussie. Klinkt tegenstrijdig, maar toch doe ik.
Lees hier verder

16 mei 2022